GAZ monotube upside down coilover/schroefset voor de Toyota Celica GT4 ST185 vooras.
Een GAZ montube systeem heeft de meeste componenten in het UK machinaal bewerkt met een zeer nauwe tolerantie om consistente betrouwbare prestaties te garanderen. Klanten kunnen de exacte dempings- en uitgaande kleppen specificeren die ze voor deze dempers willen, aangezien elk in de fabriek op maat wordt gemaakt. De demper met één buis bevat veel ingewikkelder componenten in vergelijking met de andere dempers in het assortiment. Het heeft een hogedrukcilinder, een afdichtings- en stanggeleidings constructie, zuigerstang met hoofdzuiger, bovenste en onderste shim-stapels en een zwevende zuiger met een viton-afdichting en een met brons geladen glijring. Elk van deze componenten wordt zorgvuldig vervaardigd en geassembleerd.
De demper body is de cilinder waarin de zuiger en de stang in en uit bewegen. De zuigers in deze eenheden hebben kleppoorten die aan beide zijden zijn bewerkt met verschillende stroomkarakteristieken. Deze vlakken hebben aan beide zijden precisiegeslepen shims in verschillende diameters en diktes. Ze zijn geassembleerd in een taps toelopende stapel om de dempingskrachten te veranderen. Onder de hoofdzuiger zit de zwevende zuiger, deze is voorzien van een viton afdichting en PTFE glijring. Dit is om een stikstofgasvulling onder hoge druk af te dichten. De zwevende zuiger beweegt op en neer terwijl de zuigerstang in en uit de schokdemper beweegt. Boven de zwevende zuiger is deze gevuld met een dempervloeistof met een hoge viscositeit, alle lucht wordt verdreven en de stanggeleider en afdichting gemonteerd zodat de vloeistof niet kan beluchten of schuimen omdat deze onder hoge druk staat. Dit zorgt voor een zeer consistente demping onder extreme omstandigheden. Deze dempers werken in elke positie, omgekeerd, horizontaal of in elke gewenste hoek. Een mono-tube veerpoot werkt op dezelfde manier, maar de buitenkant van de hoofdcilinder is geslepen en hard verchroomd. Het is omgekeerd gemonteerd in de veerpootbuis die is geboord om PTFE-bussen te nemen zodat de inzetstukken op en neer kunnen schuiven. Eenheden die op deze manier zijn gebouwd, zijn erg sterk en nemen hogere zijbelastingen op wat er voor zorgt dat er meer feedback voor de bestuurder is en een betere controle over de wielbewegingen.
Elke demper wordt vóór verkoop op de demperdyno getest, net als alle andere dempers in het assortiment, maar de monotubes zijn veel nauwkeuriger. Het prijsverschil met de GAZ Gold-schroefsets is hier te wijten aan een paar dingen: de extra componenten; de zeer krappe bewerkingstoleranties die veel meer bewerkingstijd in beslag nemen en extra bewerkingen vereisen; alle kleppen zijn afzonderlijk gemaakt voor toepassing in plaats van dat er batches worden geproduceerd en de materialen die binnen en buiten de demper worden gebruikt, zijn duurder.
In het kort, GAZ monotube dempers zijn een high end systeem gemaakt voor extreme performance zoals vereist in motorsport.
Bij geen voorraad doorgaans 8 weken productietijd. Sets op maat voor andere modellen ook beschikbaar.
We kunnen deze set eventueel ook als voordeliger Gold of GHA kit leveren.