opc_loader

Menu

Brake disc for Porsche 911 996 997 Boxster and Cayman 340mm

Side

871,20
(Price excluding VAT): 720,00
Stock:
0 Items
Item No.:
A1-031SL

Brake disc for Porsche 911 996 997 Boxster and Cayman 340mm

Price per single drive

340mm drives

replaces oem part number:

PORSCHE 996 351 405 00
PORSCHE 996 351 405 01
PORSCHE 996 351 405 02

Brake disc for the Porsche 911 (996 and 997), Cayman and Boxster. Concerns 1 2-part floating brake disc of very high quality. Girodisc is a company that focuses on perfecting brake discs for standard braking applications using standard calipers.

The Girodisc system is a direct replacement for the OE disc with the addition of our included caliper spacers and longer bolts. This rotor is slightly larger than the OEM rotor at 340mm versus 317mm for greater stopping power and cooling capacity. The standard Porsche brake discs are single-piece and therefore more sensitive to heat development and warping. In addition, the gyro disk is relatively lighter.

The central part of our rotor is made of strict American 6061-T6 aircraft specifications aluminum. The disc is made from our own cast iron, cast in the USA and machined from start to finish in-house at Girodisc. The rotor uses a curved vane design developed during racing to act like a centrifugal pump to force cooling air through the disc.

The rotor and hat have a floating mounting system, which uses 10 high-strength alloy steel drive pins, manufactured by Girodisc in the USA to our own specifications and plated with cadmium for long-term corrosion resistance. These pins take the load from braking operations while maintaining axial and radial float between the cap and disc. The pins are secured with class 12.9 screws with hardened washers. To prevent the rotors from making noise when cold, the pins are mounted with anti-noise spring washers on the rotor side that allow the rotor to grow with heat expansion, but eliminate the chatter and noise of floating rotors. This float also allows the rotor to center itself between the brake pads.

Concerns 1 brake disc, good for 1 can of 1 axle. For a complete axle, order 2x. 

This set of 1 brake disc contains the rotor, an aluminum flange adapter and the correct mounting material from the adapter to the rotor. 

If these discs need to be replaced, then only the rotor needs to be replaced, this part costs considerably less than this set.

At no stock usually available within the week. To be sure, please contact us.

TECHNISCHE INFORMATIE

Installation and Bedding Instructions, PDF Format to Print

New rings to assemble to your aluminum hats Assembly instructions, PDF Format to PrintGirodisc Pad Spreader Instructions, PDF Format to Print
 

Girodisc rotorconstructie
Het primaire doel van het Girodisc-systeem is het verminderen van onafgeveerd en algeheel voertuiggewicht. Het secundaire doel is om de ventilatie- en koelcapaciteit van de remschijf te vergroten met behoud van de oorspronkelijke afmetingen. Dit wordt bereikt door tweedelige schijfconstructie te gebruiken. Het centrale 'hoed'-gedeelte van de schijf is gemaakt van 6061-T6 vliegtuigspecificatie aluminium.

De schijf is gemaakt van gietijzer, volgens dezelfde specificatie en hetzelfde materiaal als gebruikt door professionele race-organisaties. Het is een gebogen vaanontwerp, ontwikkeld in racen om te werken als een centrifugaalpomp om koellucht door de schijf te persen. De rotor en de hoed hebben een zwevend montagesysteem, dat gebruik maakt van hoogwaardig gelegeerde stalen aandrijfpennen, vervaardigd door Girodisc naar onze eigen specificaties en geplateerd met cadmium voor een langdurige corrosieweerstand. Deze pennen nemen de belasting van remacties met behoud van de axiale en radiale vlotter tussen de hoed en de schijf. De pennen worden vastgezet met schroeven van klasse 12 met geharde ringen. Om te voorkomen dat de rotoren geluid maken wanneer ze koud zijn, zijn de pennen gemonteerd met anti-geluid veerclips aan de rotorzijde waardoor de rotor kan groeien met warmte-expansie, maar het geratel en het geluid van zwevende rotoren wordt geëlimineerd. Door deze vlotter kan de rotor ook zelf centreren tussen de kussens.

Belangrijke vragen beantwoord
Vraag: Wat is vereist om het Girodisc-systeem te installeren?
A: Het Girodisc-systeem is een directe vervanging voor de OE-schijf.
Wijzigingen zijn niet nodig. De schijf wordt rechtstreeks op de auto geschroefd en werkt perfect met OE-remklauwen en remblokken. Zodra het Girodisc-systeem is geïnstalleerd, vervangt u eenvoudig de gietijzeren rotor wanneer dat nodig is. Sommige schijven hebben een grotere diameter en worden geleverd met afstandsringen voor de remklauwen. Als langere bouten nodig zijn, worden deze ook meegeleverd.

Vraag: Wat is het voordeel van het verminderen van het gewicht van het remsysteem?
A: De Girodisc weegt over het algemeen tussen de 1.5 - 3.6 kg minder dan de oe-schijf die hij zal vervangen. Dit komt doordat het zware gietijzeren hoedgedeelte wordt vervangen door lichtgewicht, zeer sterk aluminium. De massa van elk voertuig heeft energie nodig om te versnellen of af te remmen. Het verminderen van de voertuigmassa verbetert de versnelling en vereist minder energie om te worden afgevoerd tijdens de vertraging. Roterende massa vereist extra energie om de rotatiesnelheid te verhogen of te verlagen. Het verminderen van de massa van de schijf heeft een groot voordeel vanwege de vermindering van de rotatietraagheid. Hierdoor zal meer remkracht beschikbaar zijn om het voertuig te vertragen, niet de schijf.
Bovendien is de massa van het remsysteem ook onafgeveerde massa. Het verminderen van de onafgeveerde massa heeft het extra voordeel van verbeterde onderstelprestaties, wat resulteert in een verbeterd comfort en weggedrag. Roterende massa vereist extra energie om het vlak waarop ze draaien te variëren. Hoe lichter de schijf, hoe sneller de reactie van het voertuig door de vermindering van het gyroscopisch effect / de rotatietraagheid van de schijf. Vergelijk bijvoorbeeld het gewicht van de Ferrari 360 OE-schijf op 8.3 kg en de Girodisc op 6.4 KG. De Girodisc is 1,9 kg lichter per schijf. Als u alle vier schijven vervangt, bespaart u 7.6 kG roterende, onafgeveerde massa.

Vraag: Waarom sleufschijven?
A: De randen van de gleuven reinigen en verversen het blokoppervlak continu. Hierdoor hebben de remblokken altijd een maximaal wrijvingsoppervlak. Bovendien voorkomen ze dat zich stofophopingen tussen het remblokje en de schijfinterface verzamelen.
De schijf is lichter en vermindert zijn rotatietraagheid.
Slots voorkomen de vorming van een waterfilm op de schijf bij nat weer, waardoor de beste remreactie behouden blijft.

Een opmerking over geboorde schijven:
Girodisc beveelt geen geboorde schijven aan voor toepassingen met hoge prestaties. De snelle verwarmings- en koelcycli veroorzaken barsten op het wrijvingsoppervlak van een geboorde schijf. Het gebruik van hoge wrijving of raceblokken zal deze toestand versterken. De meeste remblokfabrikanten bevelen specifiek aan dat hun racepads om deze reden niet op een geboorde schijf worden gebruikt. Girodisc kan tegen een extra vergoeding schijven boren, als de klant op de hoogte is van de mogelijke gevaren van het boren van de schijven.
Neem als voorbeeld het kraken in deze OE Ferrari 550 geboorde schijf na één circuit-dag. Let ook op deze aangepaste voorschijf van een Porsche 993 Turbo na intensief gebruik.

cracks cracks
OE Ferrari 550 drilled disc showing cracks after one track event Drilled disc showing cracks after one weekend of hard track use
 

Vraag: Moeten nieuwe schijven en pads worden ingebed en zo ja, hoe?
A: Het antwoord is ja, voor optimale prestaties, telkens wanneer verschillende wrijvingsmaterialen of schijven worden geïntroduceerd, moet een beddingprocedure worden uitgevoerd.

Vraag: In welke richting moeten de schijven draaien?
A: Voor maximale luchtstroom en superieure koeling maakt het Girodisc-systeem gebruik van gebogen schoepen. Voor een gebogen intern geventileerde schijf bepaalt de geometrie van de schoepen de draairichting. Een gebogen lamelschijf moet worden geïnstalleerd met de lamellen teruglopend van binnen naar buiten diameters in de draairichting. Uw schijven worden geleverd met labels die de juiste plaatsing op het voertuig aangeven. Door de schijf op deze manier te oriënteren, wordt een centrifugaalpomp gecreëerd. De rotatie van de schijf zorgt ervoor dat lucht wordt gepompt vanuit het midden van de schijf, door de schoepen en naar buiten door de buitendiameter van de schijf. Dit verbetert het vermogen van de schijf om warmte af te voeren aanzienlijk. Achterwaarts geïnstalleerde schijven hebben een zeer beperkte koeling.

disc rotation

Brake disc for Porsche 911 996 997 Boxster and Cayman 340mm does not have any reviews yet. Share your experiences and post a review.
Post review
Brake disc for Porsche 911 996 997 Boxster and Cayman 340mm
Post review

Meest recente reviews