ATS Single Carbon Clutch [Pro-spec / Pro-spec II] voor de Mini 1.6 van onder andere de R56
Deze enkelplaats koppeling is geschikt voor reguliere en getunede voertuigen. Met behulp van de nieuwste technologie hebben we de materialen van zowel de koppelingsschijf als de drukplaat verbeterd. We hebben met succes koppel aflevering bereikt die bijna het dubbele is van die van het conventionele type koppeling, met een maximum van 70 kg / m (430 lb.ft) *, gecombineerd met een hoge betrouwbaarheid. De uitstekende prestaties bij het moduleren/slippen van de koppeling maken rijden op straat gemakkelijker, en het gebruik van CC-composiet maakte een dramatische gewichtsvermindering en verbeterde synchronisatie mogelijk om zo het schakelen zo fijn mogelijk te maken.
Het grote voordeel van een carbon koppeling zit in de eigenschappen van carbon zelf. De koppelingsschijf is door het carbon gebruik extreem lichtgewicht, daardoor hebben je synchro ringen zeer weinig massa traagheid te synchroniseren wat extreem snel schakelen mogelijk maakt. Daarnaast is de frictie curve van carbon vloeiend, dit helpt in doseerbaarheid maar zorgt er ook voor dat schokken in de aandrijflijn gedempt worden om deze voor een deel te ontlasten waar anders constructies met veertjes nodig zijn die weer gewicht met zich mee brengen.
Met de introductie van Pro-spec II, heeft ATS met succes de pedaalinspanning lichter gemaakt dan de standaard koppeling.
Centre Hub
Dankzij zijn superieure eigenschappen, heeft onze demperloze koolstofschijf een schokabsorberend vermogen dat tien keer hoger is dan dat van een schijf met een demper. Omdat gewichtsvermindering wenselijk is in een middennaaf, heeft deze een zo licht mogelijk ontwerp zonder dempers. Het bestaat uit gecarboneerd chroom-molybdeenmateriaal en een ultradun pianodraad om de schijf te verankeren.
Koppelingsplaat
Gemaakt van een uniek frictiemateriaal ontwikkeld door ATS. De enorme kracht die wordt gecreëerd door onze non-mesh random-weaving methode voorkomt schade tijdens het rijden. De ultralichte koolstofschijf van slechts 160 g totaalgewicht verandert de beheersbaarheid en versnellingskarakteristieken. De koppeling heeft uitstekende wrijvingseigenschappen, zelfs wanneer het koud is, zodat het bij volledige acceleratie altijd slipvrij is en sterk en stabiel aanvoelt.
Vliegwiel
Om een hoge precisie te bereiken, gebruiken we ons unieke grootschalige speciale bewerkingsproces dat in staat is om alle fabricageprocessen (van draaien van draaibanken tot het tappen van tandwielen) in één keer te laten verlopen. Dit maakt een uitstekende dynamische balans mogelijk. Het optimale gewicht wordt bepaald op basis van het voertuigtype en gebruik. In combinatie met zijn zeer stijve dekking is ons vliegwiel zeer goed bestand tegen vervorming.
Diafragma
Het diafragma is zorgvuldig ontworpen om scheuren te voorkomen die worden veroorzaakt door concentratie van stress en vermoeidheidsgeïnduceerde schade door herhaald gebruik van de koppeling. Samen met de drukplaat bij zijn optimaal bepaalde afmeting, biedt het diafragma ideale klemkracht en werkslagen.
De Pro-spec II is verkrijgbaar in een veer met enkel diafragma voor een lichtere pedaalkracht.
Hanger Springs
Vijf hangerveren trekken aan en bevestigen de drukplaat in de ontkoppelingfase. Deze structuur maakt effectief een scherpe ontkoppeling van de koppeling mogelijk en houden de geluiden zo gedempt als mogelijk.
Drukplaat
De prachtig gekleurde drukplaat heeft de unieke carboncoating (Pro-spec). Gecombineerd met de koolstofschijf verhoogt het de koppelafgifte aanzienlijk.
De drukplaat is volledig opnieuw ontworpen voor Pro-spec II voor een hogere hefboom ratio.
Koppelingsdeksel
Ons koppelingsdeksel heeft een compact ontwerp en vertoont hoge stijfheidseigenschappen die zijn door smeden en shot peenen.
Deze koppeling is geschikt tot 420pk met de 51kgm voordruk veer. Een zwaarder veer kan gebruikt worden om meer vermogen aan de kunnen, maar dat "kost" dan een zwaarder koppelingspedaal. (Een zwaarder koppelingspedaal kan gaan irriteren bij straat gebruik waarbij er veel geschakeld en vanuit stilstand opgetrokken moet worden)