Verbeter de prestaties van uw B58-motor met het do88 Charge Cooler Manifold!
Achtergrond
De B58-motor, een paar ge?ntroduceerd in de F-serie jaren geleden heeft bewezen een echt juweeltje van een motor te zijn, in staat tot hoge vermogens met een geweldig karakter. Er zijn echter een paar weekpunten die moeten worden aangepakt, zowel wat betreft prestaties als betrouwbaarheid. De B58 is uitgerust met een water-lucht-laadkoeler die is gekoppeld aan een aan de voorzijde geplaatste warmtewisselaar (waterradiator). De warmtewisselaar dient voor het koelen van het water dat door de inlaatluchtkoeler circuleert, wat op zijn beurt helpt de warmte uit de inlaatlucht af te voeren voordat deze de motor binnendringt. De inlaatluchtkoeler is ge?ntegreerd in het inlaatspruitstuk van de B58, waardoor het een ingewikkelde en dichte constructie is, die nauwkeurigheid in het ontwerp en de uitvoering van ons als aftermarket-producent vereist.
Uitdagingen met de fabriekscomponenten
Eigenaren van getunede B58-motoren worden vaak geconfronteerd met het probleem van snelle warmteontwikkeling in het inlaatluchtkoelsysteem, vooral wanneer het voertuig wordt gebruikt voor circuitdagen. Verhoogde temperaturen van de inlaatlucht kunnen ertoe leiden dat de ECU het geleverde vermogen verlaagt of zelfs de auto in de limp-home-modus zet. Regelmatig en levendig rijden op straat kan ook soortgelijke problemen veroorzaken.
Bovendien is het in de fabriek ge?nstalleerde directe injectiesysteem, met zijn duidelijke voordelen, niet erg geschikt voor toepassingen met hoge pk's of het gebruik van flexibele ethanolbrandstof. Om meer brandstof te kunnen injecteren, wenden velen zich tot het installeren van afstandshouders voor de brandstofinjector tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. Het nadeel van deze oplossing is dat de injectoren in een grappige hoek worden geplaatst. Als gevolg hiervan raakt de brandstof de wanden van de inlaatkanalen, wat kan leiden tot brandstofplassen.
Zoals vaak het geval is, kunnen fabriekscomponenten beperkende factoren worden als u naar hoge vermogensniveaus streeft, vooral in termen van luchtstroom. Het fabrieksinlaatspruitstuk (OE) is zo'n onderdeel dat niet alleen de luchtstroom beperkt, maar ook een aanzienlijk risico op scheuren bij hoge boostniveaus met zich meebrengt, vanwege de plastic constructie.
De do88-oplossing
Bar&Plate-kern
Ons spruitstuk is voorzien van een lucht-waterkern met Bar&Plate-ontwerp, die dicht op elkaar gestapelde koelvinnen bevat, wat voor een geweldige warmteoverdracht zorgt . De kern is precies 102 mm (4 inch) dik, waardoor de effectiviteit voor deze specifieke toepassing wordt gemaximaliseerd. De eigenschappen van zowel de lucht- als de watervinnen zijn zorgvuldig ge?valueerd om de ideale balans tussen optimale koeling en luchtstroom te bereiken.
Innovatief ontworpen tanks met gegoten uiteinde
De inlaatlucht en koelwater worden gelijkmatig over de kern verdeeld via zorgvuldig ontworpen tanks met gegoten uiteinden. De ontwikkeling van deze eindtanks omvatte een uitgebreid proces, inclusief 3D-scannen, meerdere ontwerpiteraties gevolgd door Computational Fluid Dynamics (CFD)-analyse en 3D-printen, voordat het tot het definitieve prototype kwam. We kozen voor gegoten eindtanks boven CNC-bewerking. Gieten maakt complexe vormen mogelijk die de gewenste functie beter dienen. Voor ons gaat maximale prestatie boven de bling-factor!
Compatibiliteit met motorkappen
Een belangrijk doel tijdens de ontwikkeling van onze do88 Charge Air Cooler was het garanderen van de compatibiliteit met de standaard motorkap. Het spreekt voor zich dat liefhebbers er de voorkeur aan geven om indien mogelijk het originele uiterlijk van hun motorruimte te behouden. Met dit in gedachten hebben we aanzienlijke inspanningen geleverd om een inlaatluchtkoeler te ontwerpen die niet alleen een enorme prestatieverbetering oplevert, maar ook onder de motorkap past. We slaagden er zelfs in de uitdagende taak om onze extra brandstofrail onder de motorkap onder te brengen. Het venijn zit in de details en tot op heden onderscheidt deze unieke eigenschap de do88-kit van de concurrentie. Constructies met hoge prestaties worden meestal gemaakt door enthousiastelingen die het uiterlijk net zo hoog waarderen als de pure prestaties zonder compromissen.
Belangrijkste kenmerken
Veelzijdig spruitstukontwerp: van brandstofinjectie tot vermogensaanpassingen
Onze spruitstukuitlaattank is vooraf geconfigureerd voor brandstofinjectie in de hulppoort. Een op maat gemaakte brandstofrail met vrouwelijke AN-8-schroefdraad is afzonderlijk verkrijgbaar en kan eenvoudig op de uitlaattank worden ge?nstalleerd. We hebben het ontworpen voor compatibiliteit met Injector Dynamics ID1050x-34-14 of Bosch EV14XK (korte) brandstofinjectoren. Als u ervoor kiest om geen brandstofinjectie aan de poort te gebruiken, bieden wij voor uw gemak injectorafsluitpluggen aan. Bovendien is elke cilinderloper op de uitlaattank uitgerust met een 1/8?; NPT-poort, geschikt voor nitro- of methanolinjectie - een veelgebruikte vermogensaanpassing voor de B58-motor (afsluitpluggen zijn inbegrepen).
Extra meet- en vacu?mpoorten
Ge?ntegreerd in de zijkant van de inlaattank van het spruitstuk, heeft do88 een pad met 3 poorten rechtstreeks in het gietstuk ingebouwd. Deze functie biedt de flexibiliteit om extra parameters te meten of als extra vacu?mbron te dienen. Mocht u ervoor kiezen om deze drie 1/8?; NPT-poorten en afdichtpluggen worden meegeleverd in de meegeleverde hardwarekit.
Twee 1/8?; BSPT-poorten zijn strategisch gepositioneerd bovenop de achterste watertank. Deze poorten hebben een dubbele functie. Ze kunnen worden gebruikt voor het bewaken van zowel de inlaat- als de uitlaatwatertemperatuur, maar fungeren ook als ontluchtingspoorten om te helpen bij het ontluchtingsproces, zodat alle lucht effectief uit het inlaatspruitstuk wordt verwijderd. Voor uw gemak, 1/8?; BSPT-stekkers worden meegeleverd in de meegeleverde hardwarekit.
Geavanceerd thermisch beheer
Inbegrepen bij het inlaatspruitstuk is een speciale thermische barri?re-afstandhouder, ontworpen om het aluminium inlaatspruitstuk te isoleren tegen geleidende hitte overdracht van de cilinderkop. Deze barri?re verlaagt effectief de inlaatluchttemperaturen (IAT's), verbetert de effici?ntie van de inlaatluchtkoeler en helpt het probleem van warmtestraling te minimaliseren. In tegenstelling tot het OE-kunststof inlaatspruitstuk is het do88-spruitstuk gemaakt van aluminium en is het bestand tegen hogere vuldrukken. De thermische barri?re-afstandhouder vermindert de geleidende warmteoverdracht, die anders typisch is voor aluminium componenten. Het afstandsstuk is voorzien van een robuuste afdichting, bereikt door op maat gemaakte, hoogwaardige FKM-siliconen O-ringen. Deze O-ringen zijn ge?nstalleerd in nauwkeurig bewerkte groeven voor een veilige pasvorm. Deze aanpak biedt een aanzienlijk betere afdichting vergeleken met de methoden van andere concurrenten, die vaak afhankelijk zijn van minder betrouwbare afdichtingsmiddelen.
Productdetails:
- Maakt gebruik van een hoogwaardige Bar&Plate lucht-water intercoolerkern, 102 mm (4?;) dik. 11 rijen waterkoeling, OE 6 rijen.
- Lagere inlaatluchttemperatuur onder identieke omstandigheden: 26?C vergeleken met OEM 41?C. Exacte cijfers vindt u in de diagrammen onder de productfoto's.
- Meer lucht naar uw motor, minder tegendruk en betere luchtstroom! Luchtstroom bij 0,1 bar / 1,45 psi drukval: 873 CFM (595 CFM), 47% hoger! Zie diagram onder de productfoto's.
- Piekvermogenswinst van 5 pk! Gemeten op auto met bootmod3 Stage 2+ (BMW 340i 2017).
- Hoogste middenklasse vermogenswinst van 18 pk!
- Hoogste koppelwinst van 28 Nm!
- Ontworpen in SolidWorks met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD).
- Gemakkelijke toegang tot het spin-off oliefilter voor snelle olieverversingen ? het is niet nodig om het spruitstuk bij elke olieverversing te verwijderen.
- Ge?ntegreerd sensorpad met drie 1/8? NPT-poorten om extra parameters te meten (afdichtpluggen zijn inbegrepen).
- Optionele brandstofrail (niet inbegrepen) voor extra injectie van de bovenste voedingspoort.
- Injectiepluggen voor elke cilinderrunner is inbegrepen.
- Individuele 1/8? NPT-poorten aan de bovenkant van elke cilinderrunner voor nitreuze of meth-injectie (afsluitpluggen zijn inbegrepen).
- Individuele 1/8 ? BSPT-ontluchtingspoorten voor zowel inlaat-/uitlaatwateraansluitingen aan de achterkant van het verdeelstuk voor eenvoudig ontluchten van het systeem (afsluitpluggen zijn inbegrepen).
- Plug-and-play-ontwerp, vereist geen aanpassingen te installeren.
- Inbegrepen zijn alle essenti?le beugels die nodig zijn voor verschillende componenten, zoals kabelbomen en de motorkap.
- Kan worden ge?nstalleerd met OE- of aftermarket-motorkappen (met OE-verbindingen ). Hij past zelfs met een kleine aanpassing als hij wordt gebruikt met de brandstofrail met extra injectiepoort.
- Inclusief afstandsstuk voor thermische barri?re, ontworpen om het aluminium inlaatspruitstuk te isoleren tegen geleidende warmteoverdracht vanuit de cilinderkop.
- Op maat gemaakte hoogwaardige FKM-siliconen O-ringen inbegrepen voor zowel het thermische barri?re-afstandsstuk als het inlaatspruitstuk (12 stuks in totaal).