Verbeter de prestaties van uw B58 Gen 2-motor met de do88 Performance Front Mount Heat Exchanger!
B58-motor vergeleken met de F80 M3/M4 S55
De B58-motor vertoont overeenkomsten met de S55-motor in de F80 M3/M4-modellen, aangezien beide motoren een water-lucht-laadkoeler hebben in combinatie met warmtewisselaars (waterradiatoren) aan de voorkant van de auto. Deze radiatoren koelen het water dat door de inlaatluchtkoeler stroomt. Het water voert de warmte uit de inlaatlucht af voordat deze de motor binnendringt. Het belangrijkste verschil ligt in het vloeistof-naar-lucht-koelerontwerp van de B58, dat in het inlaatspruitstuk is ge?ntegreerd, terwijl de koeler van de F80 S55 een afzonderlijke eenheid is die bovenop de motor is gemonteerd.
Uitdagingen van het B58-laadluchtkoelsysteem
Een veelvoorkomend probleem bij getunede B58-motoren is de snelle warmteontwikkeling van het laadluchtkoelsysteem, vooral tijdens circuitdagen. Hoge inlaatluchttemperaturen zorgen ervoor dat de ECU het vermogen verlaagt of de auto in de slappe modus zet. Zelfs levendig rijden op straat kan ertoe leiden dat de ECU de timing verlegt en het vermogen verlaagt vanwege de hoge inlaattemperatuur.
Onze oplossing
Het is duidelijk dat dit systeem meer koeling nodig heeft vermogen om warmte-inwerking te voorkomen. Onderdeel van onze oplossing is onze do88 Performance frontmontage warmtewisselaar. De do88 Performance frontgemonteerde warmtewisselaar is ontworpen om een grotere koelcapaciteit te bieden en warmte-inwerking te voorkomen. Het beschikt over:
- 80% groter kernvolume dan de originele radiator (OE).
- Dubbelrijige kern van 48 mm dik, waardoor het koeloppervlak met 36% wordt vergroot.
- Quad-pass-indeling, waardoor water vier keer door de radiator kan stromen in plaats van twee, waardoor het gebruik van het kernoppervlak wordt gemaximaliseerd.
- Iets hogere omgevingsvinhoogte van 5 mm (vergeleken met de 4,4 van de OE) mm), wat zorgt voor een goede luchtstroom naar de motorradiator ondanks de grotere kerndikte.
- Volledig aluminium constructie, compleet met duurzame TIG-gelaste eindtanks.
- Verhoogde vloeistofcapaciteit voor optimale warmteafvoer .
Installatie
Onze warmtewisselaar bevat bevestigingspunten voor de OE-transmissiekoeler en beide OE-steenbeschermingen. Het originele plastic radiatormontageframe moet enigszins worden bijgesneden om te passen op de grotere do88 Performance Front Mount Heat Exchanger (zie installatie-instructies).