Verbeter de prestaties van uw B58-motor met het MERA do88 Charge Cooler Manifold!
Achtergrond >
De B58-motor, ge?ntroduceerd in de F-serie, heeft bewezen een echt juweeltje van een motor te zijn, die hoge vermogens kan leveren met een geweldig karakter. Er zijn echter een paar weekpunten die moeten worden aangepakt, zowel wat betreft prestaties als betrouwbaarheid. De B58 is uitgerust met een water-lucht-laadkoeler die is gekoppeld aan een aan de voorzijde geplaatste warmtewisselaar (waterradiator). De warmtewisselaar dient voor het koelen van het water dat door de inlaatluchtkoeler circuleert, wat op zijn beurt helpt de warmte uit de inlaatlucht af te voeren voordat deze de motor binnendringt. De inlaatluchtkoeler is ge?ntegreerd in het inlaatspruitstuk van de B58, waardoor het een ingewikkelde en dichte constructie is, die nauwkeurigheid in het ontwerp en de uitvoering van ons als aftermarket-producent vereist.
Uitdagingen met de fabriekscomponenten
Eigenaren van getunede B58-motoren worden vaak geconfronteerd met het probleem van snelle warmteontwikkeling in het inlaatluchtkoelsysteem, vooral wanneer het voertuig wordt gebruikt voor circuitdagen. Verhoogde temperaturen van de inlaatlucht kunnen ertoe leiden dat de ECU het geleverde vermogen verlaagt of zelfs de auto in de limp-home-modus zet. Regelmatig en levendig rijden op straat kan ook soortgelijke problemen veroorzaken.
Bovendien is het in de fabriek ge?nstalleerde directe injectiesysteem, met zijn duidelijke voordelen, niet erg geschikt voor toepassingen met hoge pk's of het gebruik van flexibele ethanolbrandstof. Om meer brandstof te kunnen injecteren, wenden velen zich tot het installeren van afstandshouders voor de brandstofinjector tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. Het nadeel van deze oplossing is dat de injectoren in een grappige hoek worden geplaatst. Als gevolg hiervan raakt de brandstof de wanden van de inlaatkanalen, wat kan leiden tot brandstofplassen.
Zoals vaak het geval is, kunnen fabriekscomponenten beperkende factoren worden als u naar hoge vermogensniveaus streeft, vooral in termen van luchtstroom. Het fabrieksinlaatspruitstuk (OE) is zo'n onderdeel dat niet alleen de luchtstroom beperkt, maar ook een aanzienlijk risico op scheuren bij hoge boostniveaus met zich meebrengt, vanwege de plastic constructie.
De do88-oplossing
Deze prestatie-laadkoeler maakt deel uit van ons MERA-assortiment! MERA zoals in meer betekent meer koeling, betere luchtstroom, meer prestaties. Simpelweg MERA!
Garrett Motorsport-kern
Ons MERA-spruitstuk is voorzien van een Bar&Plate-ontwerplucht -waterkern, vervaardigd door de gewaardeerde Garrett Motorsport, die de industrienorm zet voor kwaliteit en prestaties. De constructie omvat dunne, dicht op elkaar gestapelde koelvinnen, die een uitzonderlijk effici?nte warmteoverdracht bieden. De kern is precies 102 mm (4 inch) dik, waardoor de effectiviteit voor deze specifieke toepassing wordt gemaximaliseerd. De eigenschappen van zowel de lucht- als de watervinnen zijn nauwgezet ge?valueerd om de ideale balans tussen optimale koeling en luchtstroom te bereiken.
Innovatief ontworpen tanks met gegoten uiteinde
De inlaatlucht en koelwater worden gelijkmatig over de kern verdeeld via zorgvuldig ontworpen tanks met gegoten uiteinden. De ontwikkeling van deze eindtanks omvatte een uitgebreid proces, inclusief 3D-scannen, meerdere ontwerpiteraties gevolgd door Computational Fluid Dynamics (CFD)-analyse en 3D-printen, voordat het tot het definitieve prototype kwam. We kozen voor gegoten eindtanks boven CNC-bewerking. Gieten maakt complexe vormen mogelijk die de gewenste functie beter dienen. Voor ons gaat maximale prestatie boven de bling-factor!
Compatibiliteit van de motorkap
Een doel tijdens de ontwikkeling van ons do88-spruitstuk was om de compatibiliteit met de standaard motorkap te behouden . Het spreekt voor zich dat veel liefhebbers er de voorkeur aan geven om indien mogelijk het originele uiterlijk van hun motorruimte te behouden. Met dit in gedachten hebben we aanzienlijke inspanningen geleverd om een inlaatluchtkoeler te ontwerpen die niet alleen een enorme prestatieverbetering oplevert, maar ook de mogelijkheid biedt om de motorkap te gebruiken. We hebben de uitdagende taak volbracht om ons spruitstuk onder de motorkap te plaatsen.
Bovendien is het, met aanpassingen, mogelijk om ook onze extra brandstofrail te integreren. Hiervoor moet het geluiddempend materiaal onder zowel de motorkap als de motorkap worden verwijderd. Bovendien moeten de standaard montagepennen van de motorkap worden vervangen door langere, die we in onze set opnemen. Merk op dat het installeren van de motorkap in deze verhoogde positie deze zeer dicht bij de motorkap brengt; Om de speling te vergroten, kan de steunstructuur van de motorkap licht worden bijgesneden of opnieuw vorm worden gegeven. We hebben deze compatibiliteit exclusief geverifieerd op de BMW 340i F30/F31-modellen.
De duivel zit in de details en tot op heden onderscheidt deze unieke functie de do88-kit van de concurrentie. Constructies met hoge prestaties worden meestal gemaakt door enthousiastelingen die het uiterlijk net zo hoog waarderen als de pure prestaties zonder compromissen.
Belangrijkste kenmerken
Veelzijdig spruitstukontwerp: van brandstofinjectie tot vermogensaanpassingen
Onze spruitstukuitlaattank is vooraf geconfigureerd voor brandstofinjectie in de hulppoort. Er wordt een op maat gemaakte brandstofrail met vrouwelijke AN-8-schroefdraad meegeleverd, die eenvoudig op de uitlaattank kan worden ge?nstalleerd. We hebben het ontworpen voor compatibiliteit met Injector Dynamics ID1050x-34-14 of Bosch EV14XK (korte) brandstofinjectoren. Als u ervoor kiest om geen brandstofinjectie aan de poort te gebruiken, bieden wij voor uw gemak injectorafsluitpluggen aan. Bovendien is elke cilinderloper op de uitlaattank uitgerust met een 1/8?; NPT-poort, geschikt voor nitro- of methanolinjectie - een veelgebruikte vermogensaanpassing voor de B58-motor (afsluitpluggen zijn inbegrepen).
Extra meet- en vacu?mpoorten
Ge?ntegreerd in de zijkant van de inlaattank van het spruitstuk, heeft do88 een pad met 3 poorten rechtstreeks in het gietstuk ingebouwd. Deze functie biedt de flexibiliteit om extra parameters te meten of als extra vacu?mbron te dienen. Mocht u ervoor kiezen om deze drie 1/8?; NPT-poorten en afdichtingspluggen worden meegeleverd in de meegeleverde hardwarekit.
Geavanceerd thermisch beheer
Inbegrepen bij het inlaatspruitstuk is een speciale thermische barri?re-afstandhouder, ontworpen om te isoleren het aluminium inlaatspruitstuk tegen geleidende warmteoverdracht van de cilinderkop. Deze barri?re verlaagt effectief de inlaatluchttemperaturen (IAT's), verbetert de effici?ntie van de inlaatluchtkoeler en helpt het probleem van warmtestraling te minimaliseren. In tegenstelling tot het OE-kunststof inlaatspruitstuk is het do88-spruitstuk gemaakt van aluminium en is het bestand tegen hogere vuldrukken. De thermische barri?re-afstandhouder vermindert de geleidende warmteoverdracht, die anders typisch is voor aluminium componenten. Het afstandsstuk is voorzien van een robuuste afdichting, bereikt door op maat gemaakte, hoogwaardige FKM-siliconen O-ringen. Deze O-ringen zijn ge?nstalleerd in nauwkeurig bewerkte groeven voor een veilige pasvorm. Deze aanpak biedt een aanzienlijk betere afdichting in vergelijking met de methoden van andere concurrenten, die vaak afhankelijk zijn van minder betrouwbare afdichtingsmiddelen.
Inclusief pluggen en doppen voor aanpassing van het spruitstuk
Moet u de cartervacu?maansluiting op de uitlaattank van het spruitstuk wilt afsluiten, hiervoor wordt speciaal een plug meegeleverd. Bovendien is er een dop meegeleverd om de aansluiting van de ontluchtingsleiding van de brandstoftank op de inlaattank van het spruitstuk af te sluiten. Deze poorten zijn doorgaans geblokkeerd voor hogere output, dus we nemen deze op.
Productdetails:
- Maakt gebruik van een hoogwaardige Bar&Plate lucht-water intercoolerkern van motorsportkwaliteit van Garrett, 102 mm (4?;) dik. 11 rijen waterkoeling, OE 6 rijen.
- Lagere inlaatluchttemperatuur onder identieke omstandigheden: 23?C vergeleken met OEM 40?C. Exacte cijfers vindt u in de diagrammen onder de productfoto's.
- Meer lucht naar uw motor, minder tegendruk en betere luchtstroom! Luchtstroom bij 0,1 bar / 1,45 psi drukval: 874 CFM (615 CFM), 42% hoger! Zie diagram onder de productfoto's.
- Piekvermogenswinst van 5 pk! Gemeten op auto met bootmod3 Stage 2+ (BMW 340i 2017).
- Hoogste middenklasse vermogenswinst van 18 pk!
- Hoogste koppelwinst van 28 Nm!
- Ontworpen in SolidWorks met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD).
- Gemakkelijke toegang tot het spin-off oliefilter voor snelle olieverversingen ? het is niet nodig om het spruitstuk bij elke olieverversing te verwijderen.
- Ge?ntegreerd sensorpad met drie 1/8″ NPT-poorten om extra parameters te meten (afdichtpluggen zijn inbegrepen).
- Inclusief brandstofrail (inbegrepen in de MERA-versie) voor extra injectie van de bovenste voedingspoort.
- Injectiepluggen voor elke cilinderrunner wordt meegeleverd.
- Individueel 1/8″ NPT-poorten aan de bovenkant van elke cilinderrail voor nitro- of meth-injectie (afsluitpluggen zijn inbegrepen).
- Plug-and-play-ontwerp, vereist geen aanpassingen om te installeren.
- Inbegrepen zijn alle essenti?le beugels die nodig zijn voor verschillende componenten, zoals kabelbomen en de motorkap.
- Kan worden ge?nstalleerd met OE-motorkap. Het past zelfs met aanpassingen als het wordt gebruikt met de brandstofrail met extra injectiepoort (alleen bevestigd op BMW 340i F30/F31).
- Inclusief afstandsstuk voor thermische barri?re, ontworpen om het aluminium inlaatspruitstuk te isoleren tegen geleidende warmteoverdracht van de cilinderkop.
- Op maat gemaakte hoogwaardige FKM-siliconen O-ringen inbegrepen voor zowel het thermische barri?re-afstandsstuk als het inlaatspruitstuk (12 stuks in totaal).