Krukaslagerset "ACL Race" voor de BMW N51, N52, N53, N54, N55, S55
Verbeteringen in het lagerontwerp
Druk verhoogd voor:
Verbeterde lagerretentie door hogere radiale contactdruk. Sluit het lager steviger in de behuizing.
Effectievere warmteafvoer door verbeterde thermische overdracht.
Excentriciteit van de lagers
Definitie: Geleidelijke vermindering van de wanddikte tussen de kroon
en scheidingslijn.
De prestaties van de Race Series-motorlagers zijn verbeterd
excentriciteit om de vormaanpassing te verbeteren ter compensatie
voor boringvervorming bij hoge snelheid.
Helpt bij de vorming van een hydrodynamische oliefilm
Selecteer Aanpassing van ACL RACE Serie lagers
Het is gebruikelijk om de oliespeling aan te passen door lagers te mengen in aangrenzende kwaliteiten,
d.w.z. HX-STD met H-STD of H-STD met H-001 of
H-.025, om de gewenste oliespeling te verkrijgen.
Gebruik van de HX-STD met H-STD geeft 0,0005” (0,013 mm) extra speling dan het gebruik van twee H-STD lagers, en op dezelfde manier zal het gebruik van H-STD en H-001 de speling verminderen met 0,0005” (0,013 mm).
Lagerschalen met een wandgrootte van 0,013 mm (0,0005”) of minder kunnen dan worden gemonteerd op één positie.
Het dikkere wandformaatlager wordt op de zwaarst belaste positie, d.w.z. de bovenste helft van het drijfstanghuis en de onderste helft of kappositie hoofdlager.
Bij gebruik van een krukas die moet worden nageslepen tot een ondermaat, meet eerst de verzamelde lager-binnen diameters en zorg vervolgens voor het vereiste journaal maten zoals geslepen, zodat ze overeenkomen met de lagerafmetingen klopt, met de gewenste olie
ruimte.
Installatie van ACL RACE-serie lagers – oliespeling
De oliespeling wordt het nauwkeurigst gemeten met behulp van micrometers en
boring meters. Metingen van de wanddikte van de lagers worden uitgevoerd bij 90
graden naar de scheidingslijn (d.w.z. bij de kruin van het lager) met behulp van a
micrometer met kogelaanslag, voor gebruik op de gebogen binnendiameter van het lager.
De verticale oliespeling kunt u het beste meten door het lager te monteren in de behuizing, met bouten aangedraaid volgens specificatie en vervolgens met behulp van een Flexigauge, meet de gemonteerde binnendiameter van de lagers op 90 graden ten opzichte van de scheiding wand.
De bijpassende krukastap wordt gemeten en afgetrokken van deze meting van de lager-binnen diameter/boringmaat. Dit geeft de geassembleerde maat weer voor de olie ruimte.
ACL RACE-lagers kunnen worden gemonteerd met .00075-.001” per 1”
tapdiameter (0,020-0,025 mm per 25 mm tapdiameter) plus
0,0005” (0,013 mm).
Als voorbeeld voor een tapdiameter van 2.000” (50 mm), 2.000 x .001=
.002 + .0005 = .0025” (50/25 x 0,025= 0,050 + .013 = 0,063 mm)
Lagers mogen niet worden gepolijst met schuursponsjes of papier, om de oliespeling te veranderen.