Compleet gereviseerd BMW differentieel met nieuwe sperklok ingebouwd. Het standaard differentieel is gevoelig voor problemen met de lagers, dit is door de revisie met sterkere lagers dan origineel meteen ondervangen.
PG Torsen
Dit betreft een torsen sperdifferentieel. De werking bestaat uit wormtandwielen die ervoor zorgen dat wanneer 1 wiel doorslipt het andere wiel ook nog wordt aangedreven. Wanneer 1 wiel dan 3 rondjes slipt zal het andere wiel nog minimaal 1 rondje worden aangedreven. Er is geen sperwerking op gas-los. Het is dus een flinke verbetering t.o.v. helemaal geen sper, maar iets minder qua performance dan een platensperdifferentieel.
Prestaties: 3/5
Sterkte: 3/5
Duurzaamheid: 4/5
Quaife Torsen
Dit betreft een torsen sperdifferentieel. De werking bestaat uit wormtandwielen die ervoor zorgen dat wanneer 1 wiel doorslipt het andere wiel ook nog wordt aangedreven. Wanneer 1 wiel dan 3 rondjes slipt zal het andere wiel nog minimaal 1 rondje worden aangedreven. Er is geen sperwerking op gas-los. Het is dus een flinke verbetering t.o.v. helemaal geen sper, maar iets minder qua performance dan een platensperdifferentieel. De staalsoort is van hoge kwaliteit.
Prestaties: 3/5
Sterkte: 4/5
Duurzaamheid: 4/5
Gripper LSD
Dit is een klassiek platensperdifferentieel gemaakt uit zeer goed staal en heeft een hoogwaardige afwerking. De sperklok is leverbaar in verschillende afstellingen zoals straatgebruik of circuit/competitie gebruik. De Gripper sperklok is erg sterk en heeft levenslang garantie. De sperplaten hebben na verloop van tijd wel een revisie nodig. Bij competitie gebruik kan dit na twee seizoenen het geval zijn, op de openbare weg kan het jaren mee. Dit hangt sterk af van het type gebruik.
Prestaties: 4/5
Sterkte: 5/5
Duurzaamheid: 3/5 (ivm de slijtage van de sperplaten na verloop van tijd)
OS Giken Superlock
De OS Giken superlock is een platensper, zoals alle BMW motorsport gebruikers ze het liefst hebben, maar heeft grote voordelen tegenover een traditioneel platensper. Zo is er namelijk tot 100% sperpercentage en door de veelheid aan sperplaten nagenoeg geen slijtage. Bij een normaal platensperdifferentieel zwakt de sperwerking na verloop van tijd af door de slijtage.
Normaliter is 100% niet gewenst, dit heeft als nadeel dat de auto zich moeilijker in laat sturen omdat de wielen niet onafhankelijk meer willen draaien. Echter, met een OS Giken werkt dit anders omdat er (in tegenstelling tot een normaal platensper) extra centrale veertjes in het diff zitten die de sperwerking tegengaan. Dit komt erop neer dat tijdens rustig rijden of parkeren er weinig sperwerking is, maar wanneer er gas wordt gegeven dit opbouwt tot 100%.
Dit veelzijdige systeem maakt dat je zowel op de openbare weg als op het circuit de beste setup hebt, er is geen compromis nodig.
Prestaties: 5/5
Sterkte: 4/5 (omdat de OS Giken in dit formaat iets kleiner is dan de Gripper)
Duurzaamheid: 5/5
Het aanpassen van de ratio heeft invloed op het toerental. Een hogere ratio betekent een significant betere acceleratie maar je levert wat in op comfort (doordat de motor meer toeren maakt).
Theoretische topsnelheden in 6e versnelling met 6600rpm:
3,46 = 269km/u (standaard originele verhouding)
3,64 = 256km/u
3,73 = 249km/u
3,91 = 238km/u
4,10 = 227km/u
Go to 'Extra informatie' below for english.