Gemaakt voor de M50/52/54 M40/42/43/44 in combinatie met M20 koppelingset. Het past op 5-bakken van de m40, m42, m43, M44, M50, M52, M54. Het past niet op de M54 6-bak. Het 228mm vliegwiel bestaat uit zeer sterk Chromoly en weegt slechts 3,2kg (standaard M50 dubbelmassa is 11,2kg).
Door het lage gewicht zal het de respons van de motor sterk verbeteren en de acceleratie neemt eveneens toe. Er is minder vermogen nodig om het vliegwiel op toeren te brengen en dit vermogen komt dan meteen bij de wielen terecht. (minder drive-train-loss)
Alle M20 koppelingsets passen op dit vliegwiel. Het is wel aanbevolen om te controleren dat de hulpcilinder ongeveer 60-70% ingedrukt is na installatie. In enkele gevallen is er een iets langer asje nodig op de hulpcilinder, dit kan gemaakt worden van een stukje 8mm staal of een M8 bout.
Er zijn natuurlijk ook koppelingsets verkrijgbaar met een sterkere plaat en/of zwaardere drukgroep, die zijn ook toepasbaar op dit vliegwiel. Dit kan interessant zijn als er met veel vermogen gereden wordt.
Dit vliegwiel past bijvoorbeeld op standaard E36 325i maar dan dus met (E30) M20 koppelingset.
Algemene informatie over vliegwielen:
Het is een wijdverspreide opvatting dat een groter/zwaarder vliegwiel wordt gebruikt om de motor meer koppel te geven, en dat het koppel zal afnemen met een lichter vliegwiel. Dit is NIET het geval. Zware vliegwielen worden puur gebruikt voor makkelijk aangrijpen van de koppeling zodat oma zonder stil te vallen kan wegrijden, niks meer en niks minder. Als de auto eenmaalt rolt wordt een zwaar vliegwiel compleet overbodig. De aandrijflijn en het gewicht van de auto hebben dan al zoveel momentum dat een zwaar vliegwiel hier niet veel aan toevoegt. Extra gewicht, met name aan de krukas, maakt de auto dan minder snel qua acceleratie. Als je dus niet van plan bent als een oma te rijden dan geeft een licht vliegwiel enkel voordeel.
De ervaring is dat de motorrespons veel beter is en de auto een stuk sneller optrekt!